Al Novembre de l’any 2015, va començar a l’escola Joan Maragall, el que avui ja s’ha convertit en una tradició més: la Setmana de la Ciència. I és que aquesta ja ha estat la quarta tardor en la què els alumnes de la nostra escola, des dels més menuts fins als més grans, canvien per uns dies la seva programació habitual per a treballar tots junts al voltant d’un mateix tema des d’una vessant científica.
L’organització d’aquests dies tan especials es fa de manera conjunta entre la direcció i les mestres de
l’escola i la Comissió de Ciència de l’AFA. Primer de tot cal triar un tema, i els “Anys Internacionals de les Nacions Unides” en solen ser un de bo i del que segur que en trobarem recursos. Així, després de l’any de la llum (2015), dels llegums (2016), i del turisme sostenible (2017), aquest any ens vam decidir pels Esculls de Corall.
Pluja d’idees. Molts científics a la comissió –les biòlogues, l’informàtic, la física, els ecòlegs– però cap d’expert en el tema. Tant li fa, apliquem el mètode científic, hipotetitzem el que seria una bona activitat, indaguem a la literatura, compartim i contraposem idees, re-definim, i finalment posem per escrit una sèrie de propostes per a treballar conceptes científics al voltant dels esculls de corall. Hi ha activitats per a què els alumnes, tot aplicant el mètode, descobreixin que, encara que no ho semblin, els coralls són animals. Activitats per a estudiar-ne les formes i apendre matemàtiques, per a apendre la química del seu exoesquelet, treballar les relacions simbiòtiques, la biodiversitat, etc. No ens oblidem tampoc de les ciències socials, fem preguntes com “On són els grans esculls de corall?”, i la més important “Per què?”.
Caldrà doncs que prenguem partit per a protegir aquests éssers extraordinaris i tot el seu ecosistema
“Què els fa malbé?”, “Què podem fer per a mantenir nets els nostres mars i oceans?”.
Finalment, totes aquestes idees acaben en mans de la Rosa i l’Àngels, que fan l’enginyeria necessària per a organitzar tot l’equip de mestres: els grans faran algunes de les activitats amb els més petits -així els ajudaran-, els materials circularan d’aula en aula, entre tots anirem decorant el vestíbul.... està tot explicat al dossier! L’objectiu és que durant aquests quatre dies els alumnes observin, experimentin, es facin preguntes i cerquin respostes.
El resultat de tot plegat, segur que ja us l’han explicat el vostres fills i filles!
Zoila Babot
Mare de 1er A
0 comentaris